Бернард ШОУ

Узагалі говорячи, влада не псує людей, зате дурні, коли вони у владі, псують владу.


середа, 26 листопада 2014 р.

Конспект уроку, 9-3 клас

Конспект уроку з теми «Ти людина, значить, маєш права»

Право на освіту
Мета:
· познайомити учнів з основними нормативно-пра­вовими актами в галузі освіти; розкрити принципи, на яких ґрунтується освіта в Україні; охарактеризувати навчальні заклади, в яких можна здобути середню освіту, їх відмінності; розповісти про учасників навчально-виховного процессу, їхні права та обов’язки; 
· формувати розуміння важливості для побудови громадянського суспільства людей освітчених та національносвідомих; формувати навички опрацювання і практичного використання нормативних актів, наводити приклади навчальних закладів, в яких можна здобути середню і вищу освіту; розповідати про їх відмінності; називати учасників навчально-виховного процесу; спонукати учнів до активного мислення, аргументовано доводити свою власну  думку та розв’язувати правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками учасників навчально-виховного процесу;
· виховувати в учнів повагу до навчання, формувати в них бажання бути активними учасниками учнівського та громадського самоврядування.
Тип уроку: комбінований.
Навчально-методичне забезпечення: Наровлянський О.Д., Правознавство (практичний курс): Підручн. для 9 кл. загальоосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2009. – 216 с.; Конституція: Прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. - К. : Преса України, 1997. - 64 с.; Закон України «Про освіту»; схеми «Принципи освіти в Україні», «Система освіти в Україні», «Форми освіти», таблиця «Правовий статус навчальних закладів»
Додаткова література:
Дмитрієв A. L, Шепель А. О. Порівняльне правознавство / Відп. ред. В. Н. Денисов. К.: Юстініан, 2003. - 184 с.
Правознавство: Навчальний посібник / Авт.-упор. О.Л. Копиленко, Ю.І. Римаренко, Л.І. Мозговий та ін. – К.: «ВД «Професіонал», 2007. – 400 с.
Олімпіади з правознавства / Авт.-упор. І.І. Котюк, І.М., Рибак, Т.М. Філіпенко. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 384 с.


Структура уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
ІV. Вивчення нового матеріалу
План:
1.         Конституційне закріплення права на освіту. Обов'язковість повної середньої освіти.
2.         Система освіти в Україні.
3.         Права та обов'язки учасників навчального процесу.
4.         Самоврядування в навчальних закладах.
V. Закріплення нових знань, умінь і навичок учнів
VІ Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
Хід уроку
Запла-нова-ний час
Зміст діяльності вчителя
Зміст діяльності учня
Примітки
2 хв.
І. Організаційний момент


Організація робочого місця і роботи класу. Перевірка наявності підручників, зошитів. Контроль відвідування.


3 хв.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів


Піднявшись з руїн тоталітарної системи, Україна прагне побудувати повноцінне громадянське суспільство, в якому держава гарантує своїм громадянам усі права і свободи, а громадяни, в свою чергу, створюють демократичні цінності й користуються ними.
Розвиток громадянського суспі-льства - не є автоматичним процесом. Вагома роль у його створенні й подальшому становленні належить освіті, завдяки якій індивід має змогу одержати знання, виробити відповідні вміння та навички, наявність яких покликана забезпечити належний порядок розширення та поглиблення взаємодії між людьми
З однієї сторони, здобуття освіти це наше право, закріплене в Конституції, з іншої – нашим обов’язком.








Проблемне запитання.

Освіта – право чи обов’язок?











10 хв.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів



Запитання учням
1.    Назвіть права та свободи громадян України.
2.    Перелічіть конституційні обов’язки громадян України.
3.    Наведіть приклади викори-стання вами чи вашими близькими прав і свобод громадян України.
4.    Чому для побудови грома-дянського суспільства в Україні важливим є гарантування та дотримання конституційних прав та свобод людини і громадянина? Відповідь обґрунтуйте.

Вправа «Так» чи «ні»
Вчитель називає твердження,і якщо воно є. конституційним обов’язком учні відповідають так, якщо хибне – ні.
1.    Захищати територіальну цілісність України;
2.    Додержуватися Конституції України;
3.    Шанувати Державний гімн України:
4.    Відшкодовувати особисто завдані збитки іноземцям;
5.    Захищати економічну самостійність України;
6.    Брати участь у виборах Президента України;
7.    Шанувати честь і гідність осіб без громадянства.

Правовий практикум
Знайдіть у реченнях помилки та впишіть правильне твердження. (завдання виконується письмово)
1.    Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України є Прем’єр-міністр.
2.     Незнання законів звільняє від юридичної відповідальності.
3.    Військова служба є почесним обов’язком кожної особи, що проживає в Україні.
4.    За глум над Державними символами передбачено позбавлення громадянства.
5.    Обов’язок подавати декларацію про доходи зобов’язаний тільки той, хто працює за сумісництвом.
6.    Кожен повинен зробити свій внесок у фонд збереження культурної спадщини.


20 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу


1). Де книжка змалечку відкрита, 
    
      В пошані грамота,  перо. 
      Де грамота - там і освіта, 
 
       А де освіта - там добро! – писав колись Вяземський про значення освіти для людей.
Освіта — основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави. Мета освіти — всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей; формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору; збагачення  на  цій  основі   інтелек-туального,  творчого,  культурного по-тенціалу народу, підвищення його освітнього рівня; забезпечення народного господарства каліфі-кованими фахівцями. Тому утвер-дження й забезпечення права людини на освіту в будь-якій країні є одним з найважливіших обов’язків держави та  одним із найважливіших аспектів побудови громадянського суспільства.
Право на освіту в нашій країні гарантоване Конституцією України (стаття 53).
В Законі України «Про освіту» записано: «Освіта в Україні ґрунтується на засадах гуманізму, демократії, національної свідомості, взаємоповаги між націями і народами».
Він закріплює:
·      Принципи освіти.
·      Систему освіти.
·      Визначає учасників навчального процесу.
·      Права та обов'язки учасників навчального проце­су.
·      Порядок управління освітою в Україні;

Крім цього Закону, в Україні діють також закони:
 «Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної діяльності».
ü «Про професійно-технічну освіту»
ü «Про загальну середню освіту»
ü «Про вищу освіту»
ü «Про позашкільну освіту»
ü «Про дошкільну освіту»

Згідно Конституції України, повна загальна середня освіта в Україні є обов'язковою.
Загальна середня освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання та виховання
Освіта в Україні має науковий, світський характер, релігійні дисцип-ліни в державних закладах не викладаються.
.
«Відкритий мікрофон»
-  Як ви вважаєте, для чого людині потрібна освіта?
-  Яку людину, на вашу думку, можна назвати освіченою?
-  Чи потрібні державі освічені громадяни? Чому?

Робота з правовими джерелами
Опрацювати текст ст. 53 Конституції України на с. 73 підручника і дати відповіді на запитання:
•  У чому полягає право на освіту?
•  Що означає доступність освіти за законом і як вона забезпечена в Україні?
•  Що означає безперервність та різноманітність освіти?
•  Що означає вибір форми навчання?

Робота в групах
На основі прикладів із життя, повідомлень засобів масової інформаці, показати процес здійс-нення проголошених Конституцією України заходів щодо забезпечення права на освіту.
Пропонується опорний план відповіді.
1. Шляхи забезпечення державою доступності освіти.
2. Заходи щодо розвитку освіт-нього процесу.
3. Пільги, які надаються державою учням і студентам.
Після закінчення роботи представники кожної групи доповідають про виконання завдання.

Метод «Прес»
Стаття 53 Конституції України проголошує право на безкоштовне здобуття вищої освіти у дер-жавних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі. Чи не суперечить існування платних навчальних закладів праву кожної людини на освіту? Чому? Аргументуйте свої відповіді. На обговорення вам дається 1 хвилина.

Робота із схемою в парах «Принципи, на яких ґрунтується освіта в Україні»

Які принципи ви би ще додали?

Міні-дискусія
Чому, на вашу думку, загальна середня освіта в Україні є обовязковою?


2). Система освіти в Україні включає дошкільне виховання, за-гальну середню освіту, професійну освіту, вищу освіту, післядипломну підготовку, аспірантуру, докторантуру, післядипломну освіту, позашкільне навчання і виховання та самоосвіту.
В Україні створено мережу різнома-нітних навчальних закладів з різними формами навчання — денною, вечірньою, заочною. Це розширює можливості освіти для різних верств населення. Водночас програми навча-льних закладів різних рівнів забезпе-чують наступність між ними. Тобто людина, закінчивши навчальний заклад нижчого рівня, може поступити вчитися до вищого, оскільки їх програми координовані державними вимогами.
Діяльність закладу освіти роз-починається за наявності державної ліцензії на здійснення діяльності, пов'язаної з наданням послуг для одержання освіти і підготовкою фахівців різних рівнів кваліфікації.


Складання схеми «Система освіти в Україні» у ході розповіді вчителя і бесіди з учнями

Евристична бесіда
1.        Який дитячий садок ви відвідували?
2.        На які три умовні частини поділяється школа?
3.        Чи плануєте ви іти в 10 клас чи спробуєте поступити у вищий заклад?
4.        Де можна здобути вищу освіту в Україні?
5.        Які вузи вам відомі?

Робота зі схемами «Форми освіти» та «Правовий статус навчальних закладів

Запитання учням
Як ви вважаєте, чому закон встановлює однакові державні стандарти освіти як для державних і комунальних, так і для приват­них навчальних закладів?


3).
Робота з правовим текстом
Законом України «Про освіту»
ст. 51, 52
на с. 77-78 підручника
1.    Ознайомитися із витягами із Закону України «Про освіту».
2.    Визначити які права та обов’язки учнів, вихованців, студентів встановлює даний нормативний акт.
3.    Навести приклади викорис-тання своїх прав учня та вико-нання обов’язків.



4). Самоврядування – один із головних принципів діяльності учнівської спільноти. Суть його полягає у реальній участі дітей в управлінні класу, школи. 
Повідомлення учнів про учнів-ський парламент


6 хв.
V. Закріплення нових знань, умінь і навичок учнів



Юридичний практикум
Розгляд справи.
Роман живе у селі, йому 15 років. Він має двох молодших братиків-близнюків. Батько хлоп-чика працює в шахті в сусідньому місті, а мама на фермі. Батьки хлопчика вирішили, що син не відвідуватиме 10 клас, а зали-шиться вдома доглядати за молодшими братами. Директорові школи батьки пояснили, що хлопець уже має початкову освіту, а схильності та особливих знань не виявляє. Тим більше, що і друзів у школі в Романа мало. Тому йому краще залишитись вдома.
Завдання
1.    Проаналізуйте ситуацію. Чи згідні ви з діями Романових батьків?
2.    Чи повинен Роман ходити до школи?
3.    Які способи розв’язання даної ситуації ви запропонуєте?

Повернемось до проблемного завдання
На вашу думку, здобуття освіти  - право чи все таки обов’язок?

Заслуховування учнівських есе «Школу майбутнього я бачу так…».


2 хв.
VІ. Підсумки уроку


Система освіти має готувати особистість, яка не лише вміє жити в громадянському суспільстві і правовій державі, а й створювати їх. Адже лише вільна й освічена людина, котра відчуває, що її поважають, може бути корисною в умовах інтелектуалізації будь-якого виду трудової, професійної діяльності.
Освіченими людьми важче мані-пулювати; між ними швидше розви-ваються демократичні, гуманістичні взаємини.
Отримання повної загальної середньої освіти є як і правом, так і обов’язком громадянина України. Саме здобуття освіти багато в чому є запорукою досягнення успіху в житті людини.


2 хв.
VІІ.Домашнє завдання



Обов’язкове.
Опрацювати матеріал підру-чника (параграф 10), завдання 10, ст. 80 підручника.
Вибіркове.
1.   Написати твір-роздум «За що я вдячний своїй школі».
2.   Підготувати повідомлення про молодіжні громадські органі-зації Калуша.