Т. Г. Шевченко - великий синукраїнського народу
Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Т. Г.
Шевченка; розвивати мислення, творчу уяву, активність, працювати над виразністю
читання, акторські здібності учнів; виховувати пошану до героїчного минулого,
любов до свого народу.
Навчально-методичне забезпечення: Портрет Т. Г. Шевченка,
ілюстрації до творів, виставка книг про
життя і творчість Т. Г. Шевченка, мультимедійна презентація, фонограми пісень.
Хід
проведення заходу
Вчитель: Тарас Шевченко. З цим іменем сьогодні на планеті Ідентифікується Україна та українці. І хто б ти не був, де б не жив, той, хто перечитає "Кобзаря", не зможе уявити своєї долі без Шевченка. Той, хто крізь алмазну грань Кобзаревого слова гляне у світ, той уже ніколи не спиниться в дорозі до ідеалу - істинного братства між людьми і народами. Шевченко належить до найулюбленіших поетів світу - від Біловежі до Гімалаїв, від Сицилії до Японії. Як досяг, чим завоював цю славу найбезправніший солдат Російської імперії — найбільшої і найжахливішої в'язниці народів, яку тільки знала історія? СЛОВОМ! Шевченкове свято - то кришталево чисте свічадо. 200 років минуло від того дня, коли українка-кріпачка дала світові генія, але він не віддаляється, а наближається. Тож слухаймо Шевченкове слово!
Слухаємо виконання пісні «Думи мої,думи мої»
2.Основна частина.
Учень 1: колись давно, майже 200 років тому, народився Тарас
Шевченко, як свідчить метрична книга села Моринці, 9 березня 1814р. в сім'ї кріпака.
Батько - Григорій Іванович - родом із вільних низових козаків, був людиною
письменною, кохався у слові Божому. Мати - Катерина Бойко - була натурою
чутливою, безмежно жіночою і люблячою. Померла рано, залишивши сиротами
шестеро дітей, Тарасові тоді було дев'ять років. Найближчою
Тарасові була сестра Катерина, яка замінила йому матір.
Учень 2: Залишившись без батька й матері, малий Тарас став
попихачем-школярем у приходського дяка. І хоча забаганки п'яного дяка треба
було виконувати з рабською покірністю, обдарований від природи малий Тарас за
два роки пройшов Граматику, Часословець і Псалтир. Як заохочення, дячок під
кінець шкільного курсу посилав малого Тараса читати над покійником Псалтир і
платив десяту копійку.
Сценка уривку з повісті «Дитинство Шевченка»
Учень-Ведучий: Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка «в науку». Дивна це була
наука. П’яниця – дяк навчав дітей по церковних книгах. За найменшу провину карав своїх
учнів різками. Будучи уже відомим поетом, Т.Шевченко згадував ту школу,куди
привела його кріпацька доля.
Учень-Тарасик:
Ти взяла мене маленького за руку
І хлопця в школу повела
До п’яного дяка в науку.
«Учись, серденько, і колись
З нас будуть люди»,-
ти казала.
Учениця-Ведуча: Та недовго тривала Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю
маленького хлопчика. Замучена важкою працею, померла мати.
Учень-Тарасик:
Там матір добрую мою
Ще молодою - у могилу
Нужда та праця положила.
Учень-Ведучий: Незадовго після
смерті матері помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса.
Учень-Тарасик:
Там батько плачучи з дітьми
(А ми малі були та голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
мов мишенята. Я до школи-
Носити воду школярам.
Учениця-Ведуча: Тарас наймитує в школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине
20 років, і він з болем буде згадувати своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий
минало».
Учень 3:(розповідає вірш
«Мені тринадцятий минало»)
Учень 4: Ще дитиною почав Тарас
малювати і писати вірші. Дуже рано у Тараса виявився хист до
малювання. Змалку крейда чи вуглина були для нього неабиякою радістю. Усе ними
обмальовував, залюбки зображував птахів, звірів, людей. Коли служив у пана, потай змальовував картини. У
Петербурзі молодому Шевченкові пощастило: друзі викупили його в пана з
кріпацтва, і він вступає до академії вчитися на художника, сталося 25 квітня 1838 року.
(переглядаємо картини Шевченка)
Учень 5: "Навіть у майстерні Карла Брюллова займався компонуванням
малоросійських віршів, які перегодом таким тяжким тягарем упали на мою убогу
душу... Я задумувався і плекав у своєму серці свого сліпця-кобзаря і своїх
обагрених кров'ю гайдамаків," - писав пізніше поет.
Учень 6: (розповідає вірш «Гайдмаки»)
Учитель: Тарас Шевченко — вартовий пам'яті народної. Традицію
патріотичного ставлення до пам'яті національної історії ми ведемо від Тараса.
Поет бачив у кріпацтві не тільки соціальну неволю, а й національну, у втраті
історичної пам'яті бачив причину єдину — втрату національної ідеї.
Учень7: Загальні збори Петербурзької Академії мистецтв 18 листопада
1845 року затвердили Шевченкові звання художника. Того ж дня він завершив поему
"Кавказ", в якій дійшов розуміння найпередовішої суспільної та
естетичної думки епохи, сам став символом Прометея.
Учень 8: (уривок з поеми «Кавказ»)
Учень 9: Шевченко-художник не полишав надії побувати в Італії,
аби краще оволодіти секретами малярства і передати їх іншим. А поки що буде
оформлений на посаду викладача малювання в Київський університет. Але не
тільки Італія, але й сама Україна невдовзі залишилася мрією. Навесні 1847 р.
за участь у Кирило-Мефодіївському товаристві, метою якого було знищення самодержавного
кріпосницького ладу і об'єднання всіх слов'янських народів у єдиній вільній
федерації, Шевченка заарештували і відправили до Петербурга. При арешті
вилучили тираноборчу поему "Сон", за яку Шевченка звинувачено в
політичному злочинстві і жорстоко покарано.
Учень 10: ( розказує «Сон»)
Учень 11: У Петербурзі, чекаючи вироку, у Петропавловській
фортеці, в казематі II відділу, написав поет 14 поезій, які потім оформить у цикл "У
казематі". Ось деякі з них. (Учень читає вірш "Згадайте, братія
моя...", під пісню «Садок вишневий коло хати»).
Учень
12: перший період заслання
був важкий, а другий на півострові Мангишлак видавався справжнім пеклом. З 1850
по 1857 рік Тарас Григорович не написав жодного вірша. Зате малював. Як
неможливе без повітря фізичне існування людини, так само немислиме без сонця
правди й волі буття її духу. Така одна з найзаповітніших істин, сповідуваних
Шевченком. « Правда і воля для нього» - добро найкраще в світі! "Кругом
неправда і неволя, народ замучений мовчить," - з болем і гнівом сповіщав
він, але майже водночас із щирою вірою пророчив: "Стане правда, стане
воля!"
Учень 13: Свічка його життя догорала. Мрії про одруження, розраду
в сім'ї, хатину над Дніпром залишились ілюзіями. Фізично знищений, поет
відчував, що недалекий кінець. У німій, холодній майстерні-келії, в будинку
Академії мистецтв він пішов із життя. Було це 10 березня 1861 р. Але лишилися
його заповіти-мрії тобі, нам, українському народові.
Учень 14: (розповідає «Заповіт»)
3.Заключна частина.
Вчитель: Не прийнято в ювілейні дні говорити про погане. Але чи
був би радий Шевченко, коли б його вірші хвалили, та не виносили на осуд наші
біди. Напевно, що ні. Від Кобзаря нам треба взяти масштабний підхід до
історичної спадщини. Бо ж поставив поет "на сторожі" коло нас слово,
і треба його берегти.