Круглий стіл на тему:
«Права і свободи людини в Україні»
Мета і завдання:
- підготувати правове підґрунтя для усвідомлення учнями своїх прав і юридичних можливостей їх захисту;
- формування усвідомлення дітьми своєї ролі у державі та суспільстві;
- сприяти соціалізації особистості, розвитку її активного мислення, громадянської позиції.
Навчально-методичне забезпечення виховного заходу: мультимедійний проектор, Загальна декларація прав людини, Конвенція ООН про права дитини.
Форма проведення: круглий стіл
Запрошені: Працівник суду – Ониськів О.Г., практичний психолог – Золотняк І.С., педагог-організатор – Христонько Т.В., класний керівник 10 класу – Джигола О.І.
Девіз: Яке глибоке щастя – жить,
Бути гідним імені людини,
Народу й людськості служить.
М. Рильський
Вступне слово вчителя:
Старі люди кажуть, коли народжується дитина, на небі спалахує зірка, і з кожним днем вона розгоряється все дужче і дужче, аби її сяйво побачила держава, яка повинна створити кожній дитині умови для її розвитку, допомогти стати особистістю, вирости справжньою Людиною. Кожна людина є сином свого віку. І відповідає за все добре і за все погане. Бо життя – то широка річка, яка вбирає в себе і чисті джерельні води, і каламутні потоки після грозової зливи. Нам дароване життя – цікаве, глибинне.
Кожен із вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було.
Кожна доля на світі єдина!
І вона не повториться знов!
Неповторна кожна людина,
Неповторна кожна любов!
Учень читає вірш:
Видатний поет В.Симоненко, який прожив життя – спалах в 28 років, написав про неповторність кожного, кому батьки подарували життя.
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі
Сьогодні усе для тебе:
Озера, гай і степи.
І жити спішити треба
Кохати спішити треба –
Гляди є не прости!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина
Очі твої одні.
Вчитель: Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти гідне місце у суспільстві.
Кожен з вас - частина суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить від вас як особистості.
Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.
Однак запам’ятайте: поряд з вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості і грамотності, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих.
Чи захищені права дітей у світі та в Україні зокрема? Про це ми сьогодні поговоримо за круглим столом.
Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. У цей період важливим є формування у народу нового правового мислення, набуття знань про життєво необхідні закони і про вміння використовувати їх у повсякденному житті.
Ви, учні, не повинні бути осторонь політичного життя, оскільки молодь – це та сила, яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.
Попрацюємо із термінологією.
Кого ми можемо вважати дитиною?
Дитиною вважається кожна людина до досягнення 18-річного віку.
Дайте визначення поняттю «права і свободи людини»?
Права і свободи людини — це можливості людини, необхідні їй для існування, діяльності та розвитку.
Як ви розумієте термін «права дитини»?
Права дитини – це певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості.
Дайте визначення декларації? Чим декларація відрізняється від конвенції?
Декларація (лат., від заявляю, оповіщаю) - Проголошення державою, партією, організацією своїх основних принципів; документ, де їх викладено, оголошення, заява.
Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору.
Людина є частиною природи і водночас є складовою суспільства. Світ різноманітний. Кожний з вас – неповторна особистість. Але пройшло не одне століття, поки людство усвідомило неповторність кожного і ухвалило закони, які оберігають людину, її життя й індивідуальність.
Як і коли були зроблені спроби втілити в життя ідеї природного права?
Відповіді учнів.
Ідеї природного права існували і в античні часи і в епоху середньовіччя. Але тільки в епоху буржуазних революцій вперше в історії зроблена спроба реалізувати їх в практиці державного життя.
Ще під час Реформації був визнаний факт внутрішньої свободи людини, терпимості віросповідання. Прикладом цього є Нантський едикт 1598 року французького короля Генріха ІV, за яким дозволялося протестантське богослужіння.
Просвітителі визнали такі природні права як право на життя, свободу і власність.
Права людини – це ті основні стандарти, без яких люди не можуть жити з відчуттям своєї гідності. Уся історія людства – це історія війн. Одна з найстрашніших війн тривала 6 років і закінчилася в 1945 році. Загинуло близько 60 мільйонів людей. І тоді у всьому світі зрозуміли, що треба об’єднатися для захисту прав людини. 24 жовтня 1945 року було створено Організацію Об’єднаних Націй – міжнародну організацію, завдання якої – підтримка миру і безпеки у всьому світі.
Приниження та страждання переконали людей у тому, що повинен діяти міжнародний захист прав людини. З цією метою було прийнято Загальну Декларацію прав людини, а 20 листопада 1989 року Генеральна Асамблея ООН ухвалила Конвенцію прав дитини, яку називають «світовою конституцією прав дитини».
Що вам відомо про Конвенцію прав дитини?
Відповіді учнів:
Конвенція про права дитини була прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 року. Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами, в якій записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Цей особливий документ був ратифікований 193 країнами світу, крім США та Сомалі.
Метою Конвенції є встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ, з якими вони стикаються до певної міри щодня в усіх країнах. В ній беруться до уваги різні культурні, політичні та економічні особливості держав. На першому плані в цьому документі стоять інтереси самої дитини. Права, викладені в Конвенції, умовно можна поділити на три частини:
Забезпечення: право володіти певними речами, отримувати певні послуги та мати доступ до того й того (мова йде про ім’я та громадянство, медичний догляд, освіту, відпочинок та ігри, опікування інвалідами та сиротами).
Захист: право бути захищеним від дій, що завдають шкоди дитині (наприклад, від розлучення з батьками, залучення до воєнних дій, комерційної чи сексуальної експлуатації, фізичного чи психічного знущання).
Участь: Дитина має право бути почутою, коли приймають рішення, що стосуються її життя. Підростаючи, дитина повинна мати дедалі більше можливостей брати участь у житті суспільства, готуватися до самостійного життя (наприклад, користуватися свободою думки та слова, вибору культури, релігії та мови).
Вчитель: Майбутнє кожної людини і людства в цілому залежить від молодого покоління, тому забезпечення прав дітей та їх правовий захист, є основним завданням сучасності. Ця Конвенція є договором, якого мають дотримуватись усі держави, що його підписали, перебравши на себе обов’язок виконувати його норми через прийняття нових відповідних законів, створення необхідних установ, організацій, тощо. Конвенція базується на тому, що діти та їх становище сьогодні сприймаються як рівноправні учасники суспільного життя з урахуванням того, що дитина внаслідок її фізичної і розумової незрілості потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.
У 1991 році Україна приєдналася до цієї Конвенції. Згідно з Конвенцією наша держава у квітні 1991 року прийняла Закон про охорону дитинства.
На сьогоднішній день багато держав затвердили в своїх конституціях основні права людини. Закріплені основні права та свободи людини і в Конституції України 1996 року.
А зараз ми познайомимось із правами дітей, які записані в Конвенції ООН про права дитини. (Презентація)
Вчитель: Отже, держави, які підписали Конвенцію, зобов’язані забезпечувати всі права дитини, які в ній закріплені.
Чи відомо вам, як Україна на законодавчому рівні гарантує захист прав людини та дитини?
Звіт України про захист прав дітей. (презентація)
- Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини у 1991 році;
- були внесені зміни і доповнення до законодавчих актів щодо збільшення матеріальної допомоги дітям, багатодітним і неповним сім’ям, підвищена виплата при народженні дитини;
- Законом України «Про охорону дитинства» визначенні основні засади державної політики щодо забезпечення прав дітей в Україні;
- видані Укази Президента України: «Про першочергові заходи щодо захисту прав дитини» (на його виконання прийнята Державна програма подолання дитячої безпритульності і бездоглядності на 2006 – 2010 роки, схвалена Концепція загальнодержавної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на 2006 – 2010 роки»);
- проведено парламентські слухання «Забезпечення прав дітей в Україні», «Охорона материнства та дитинства»;
- 2006 рік оголошено Роком дитини;
- 2007 рік оголошено Роком усиновлення дітей.
Але права значної кількості дітей не гарантовані й не захищені повною мірою:
- у складі населення України близько 10 млн. дітей;
- не гарантуються права більшості із 136 тис. дітей – інвалідів ( 141 тис сімей мають дітей – інвалідів ) на своєчасну медичну допомогу, протезування, освіту, здобуття професії, на працю і соціальну реабілітацію;
- сьогодні в Україні понад 98 тис. дітей мають статус сиріт та позбавлені батьківського піклування ( 90% цих дітей втратили сім’ю через відмову батьків опікуватися долею своєї дитини);
- майже 12 тис. дітей не сідає за шкільні парти;
- використовується примусова праця 470 тис. дітей у віці від 7 років;
- майже 62 тис. таких дітей утримуються в державних установах, де вони не завжди захищені від брутального поводження, зловживання, образ;
- щорічно 100-150 дітей в Україні кінчають життя самогубством;
- діти часто попадають під злочинний вплив (145 тис дітей здійснюють правопорушення, бродяжничають, жебракують ).
Причини такої ситуації:
- недостатнє фінансово-матеріальне та кадрове забезпечення потреб та надійного захисту соціальних прав дітей;
- низький життєвий рівень більшості сімей;
- зволікання прийняття цілісної комплексної національної програми захисту прав дітей;
- необхідна корінна зміна стратегії захисту прав дітей та молоді;
- потрібні нові законодавчі акти, механізми та структури, види діяльності та пошуки резервів поліпшення матеріального забезпечення потреб дітей та вдосконалення системи захисту;
- в країні не забезпечено належного контролю за дотриманням законодавства щодо прав дітей;
- діти не мають належного судового захисту; час вимагає перегляду контролю за додержанням прав дітей і посилення відповідальності за його порушення;
- відсутні спеціалісти у сфері ювенальної юстиції;
- Україна ще не створила незалежної правозахисної інституції із законодавчо визначеними функціями, повноваженнями.
Складною проблемою сучасного людства є права дітей, оскільки, на жаль, життя, здоров’я, навчання дітей усього світу поки що недостатньо захищені. Сьогодні майже 250 млн. дітей у світі животіють завдяки тяжкій праці, жебрацтву, пограбуванню. Близько 30 млн. дітей не мають можливості відвідувати школу. Щороку від хвороб помирають більше ніж 5 млн. дітей. Набули поширення торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовилися батьки, для трансплантації органів. Зросла дитяча наркоманія, проституція, з’явився термін «шкільне материнство». В Україні три чверті дітей – з хронічними захворюваннями. У нас з’явився тип дитини – «діти вулиці». Серед дітей поширений суїцид, найбільший відсоток неповнолітніх злочинців, торгівців наркотиками. Діти вживають алкоголь, палять тютюн.
Тому країни світу запровадили інститут уповноваженого з прав дитини (Омбудсмен). Але, незважаючи на те, що велика кількість країн ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини ( 187 країн з грудня 1996 року ), лише небагато з них спромоглися на цей практичний крок. Це Норвегія, Швеція, Данія, Ізраїль.
Омбудсменом у справах дітей називають незалежний статутний орган, утворений для провадження прав та інтересів дітей та їх захисту, а також незалежні урядові організації ( НУО).
Уповноважений Президента України з прав дитини забезпечує здійснення Президентом України конституційних повноважень щодо додержання конституційних прав дитини, виконання Україною міжнародних зобов'язань у цій сфері.
Посаду Уповноваженого Президента України з прав дитини було запроваджено 11 серпня 2011 року. Сьогодні цю посаду обіймає Юрій Павленко.
Послухаємо звіт Ю. Павленка про ситуацію з дотриманням прав дитини в Україні. (Відео)
Чи знають учні нашої школи свої права та обовязки - розповість Іванна Степанівна, практичний психолог.
Вчитель: А тепер трішки відпочинемо і послухаємо казки.
«Як піп робітницю наймав»
Піп на роботу малу дівчину наймає,
Та ось такі умови праці встановляє:
«Тобі у мене буде не важко працювати –
Вважай, ти більшість часу будеш спати:
До сніданку встанеш, скрізь по прибираєш,
Корів подоїш - спиш собі, відпочиваєш.
Далі сніданок хутко станеш готувати,
Нас нагодуєш… і знов відпочивати.
Поле пополеш, у ліс поїдеш за дровами,
Обід навариш, потім займешся пирогами,
Помиєш посуд, знов все по прибираєш,
І скільки встигнеш, спиш – відпочиваєш».
Г. Х. Андерсен «Дюймовочка»
«Якось довелося їй Дюймовочку уздріти,
І вирішила жаба з нею сина одружити.
Скорлупу горіхову з вікна підхопила,
Та на листок латаття у ріці опустила.
А поки їх невістка до світанку спала,
Величезна жаба дім свій прикрашала.
Вранці про весілля дівчинка дізналася,
Після чого сльозами довго обливалася –
Тому що виходити заміж зовсім не хотіла
За жаби бридкого противного сина.»
Українська народна казка «ОХ»
«Як - каже батько – будемо тепер, ми синку,
Далі жити?
Адже тобі у наймах і копійки не вдалося
Заробити»
«Забудь про це. Пани у цьому лісі стануть
Полювати,
Я ж, перекинувшись на хорта, лисицю можу
Упіймати?
То ти мене мисливцям тим рублів за 300 і
Продай,
Але тетеря ні за які гроші, батьку, панам не
Віддавай,
Продав хорта. Та тільки но із панських рук
Звільнився,
Знову на парубка у хащах отой хорт
Перетворився.»
Так буває в казках. Чи відомі вам факти порушення прав людини в реальному житті?
Чи знаєте ви, куди може звернутись дитина, коли її права порушені? Давайте зернимось до Конституції.
Ст. 55 Конституції України. Права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Перш ніж звертатися до суду, громадяни України можуть окремі питання щодо захисту своїх прав вирішити звернувшись до: органу місцевого самоврядування, правоохоронного органу (прокуратура, міліція, нотаріат), Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Кабінету міністрів України, Верховної Ради України, Президента України.
Якщо вичерпані всі можливості вирішення питань щодо захисту прав людини безпосередньо в Україні, громадяни України мають право звернутися до Європейського суду з прав людини, який знаходиться у Страсбурзі.
Олег Григорович Ониськів розповість вам про те, коли і як ви можете звернути до суду, якщо ваші права порушуватимуть.
Пропоную Вам підвести підсумки і запропонувати свої способи вирішення поставленої проблеми.
Підсумки.
Однією з головних функцій громадянського суспільства є забезпечення прав і свобод громадян. Це пов’язано з тим, що головною умовою існування, як громадянського суспільства, так і правової держави виступає особистість, її право на самореалізацію, на індивідуальність і особистісну свободу.