Велике значення для
навчання та виховання учнів в школі мають навчальні екскурсії. Екскурсії мають на меті ознайомити екскурсантів із
пам'ятками історії, культури, природи, місцями історичних подій, предметами,
процесами тощо. Екскурсії сприяють вихованню естетичних почуттів і бережливого
ставлення до природи й до наслідків людської праці, виробляють навички роботи в
колективі, викликають почуття гордості за свою країну і народ, виховують
патріотизм та формують активну життєву позицію.
Мандрівка
до Львова
Мета:
·
дати дітям пізнавальну інформацію про
Львів;
·
розповісти про історію княжого міста та
часів середньовіччя;
·
ознайомити їх з пам’ятками Львова які
включені у скарбницю ЮНЕСКО, підкреслити їх
унікальність;
·
відвідини парку водних атракціонів.
Туристичний маршрут екскурсії по Львову був складений таким чином, що
учні мали змогу оглянути та почути про всі визначні архітектурні будівлі,
пам’ятники та місця, котрі знаходяться в історичному центрі і за які власне
відоме у світі місто Львів, а це: каплиця Боїмів, Площа Ринок, Ратуша, Латинська катедра,
будинок Шольц-Вольфовичів, комплекс Успенської церкви, міський Арсенал, пам’ятник І.Федорову, Домініканський костел, Будинок пір року, Вірменська церква, театр Опери та Балету, Львівська майстерня
шоколаду, Високий замок, Собор Святого Юра. Особливо учням запам’яталися
відвідини Львівського аквапарку.
Результати:
·
учні отримали ґрунтовні знання про архітектурні та історичні цінності
об’єктів Львова, занесені до спадщини ЮНЕСКО;
·
ознайомилися з
історією храмів міста
та взяли участь
у спільній молитві у крипті митрополита
Андрея;
·
школярі поспостерігали
за процесом виготовлення шоколаду ручної роботи та придбали собі різноманітні
сувенірні;
·
оформили колективний фотозвіт.
Екскурсія
до Івано-Франківська
Мета:
·
залучення школярів до вивчення
історико-культурної спадщини рідного краю.
·
максимальне розкриття та розвиток здібностей учнів;
·
пропаганда
здорового способу життя.
Культурна
спадщина є однією із надзвичайно важливих складових історичної пам'яті
будь-якої нації - тому не випадково, що в цивілізованих країнах збереженню
пам'яток приділяється велика увага. З цією метою учні відвідали музей мистецтв
Прикарпаття, де вони мали змогу дізнатися історію образотворчого мистецтва
краю. Відвідавши експозицію, учні
збагатили свої знання з таких галузях, як культурологія, етика, естетика,
релігієзнавство, історія та ін.
Пішохідний маршрут школярів в обласному
центрі пролягав через площу Ринок, міську ратушу, майдан Шептицького, ротонду
Пресвятої Богородиці, відреставрований фортечний комплекс «Бастіон», медичний
університет, Вірменський костел, синагогу (Темпель), Катедральний собор,
монастир Василіянок, площу Міцкевича, комплекс колишнього палацу Потоцьких,
пам'ятник 2000-ліття народження Христа, «стометрівку».
Також учні мали змогу познайомитись із унікальною флорою
міського парку імені Т. Шевченка. А завершилась мандрівка в аквапарку.
Результати:
·
ознайомлення школярів з історією рідного краю, звичаями та традиціями;
·
виховання естетичних
поглядів, смаків, які ґрунтуются на народній естетиці;
·
формування екологічної
культури особистості, усвідомлення себе частиною природи, відчуття
відповідальності за неї як за національне багатство;
·
опублікування матеріалів щодо
поїздки у шкільній газеті.
Карпатськими
стежками
Мета:
·
дослідження природних особливостей Карпатських гір;
·
ознайомлення з флорою та фауною Карпат;
·
дослідження історичних, культурних пам’яток;
·
підняття екологічної та національної свідомості учнів школи.
Бойківський
край… Даний чарівний куточок розташований в Карпатах, де Божою благодаттю
сповнюються серця від споглядання краси земної. Мальовничі краєвиди гірських
сіл, що тісно сплелись з природою Карпат, бистрінь шумних потоків і річок з кришталево чистою
водою, вічнозелені смерекові ліси на схилах гір і квітучі полонини – все це
вабить, кличе в гори і не тільки, щоби набрати повний кошик грибів і ягід, а й
помилуватися природою, глибше її впізнати, зафіксувати в пам’яті та на
фотоплівці живописні куточки, які не поступаються краєвидам Швейцарії.
Щоб заглибитися в Карпатську красу ми, учні та вчителі, скористались вузькоколійкою, яка діє на території
Долинського району Івано-Франківської області в смт. Вигода.
Унікальність її в тому, що вона збудована ще в 1898 році і до цього часу
рахується одним із екологічно чистих видів транспорту.
Наш маршрут пролягав повз знамениту гору Церковище,
болото-заповідник Ширковець, джерело «Дзюркач», санаторію «Джерело Прикарпаття», де колись проходили реабілітацію
космонавти. Учні скуштували цілющої мінеральної
води з джерела «Горянка», відвідали
підвісні мости через річку Мізунка та придбали сувеніри із символікою «Карпатський
трамвай».
Дорогою екскурсовод розповідав
про історію та велич сітки вузькоколійних залізниць, їх призначення і про те,
як вдалося реконструювати останню на Прикарпатті залізничну гілку з вузькою
колією.
Результати:
·
побачили неповторні краєвиди Карпат;
·
познайомилися з самобутньою культурою, побутом, мовою щирих і доброзичливих
бойків, звичаями та традиціями;
·
узагальнили та поглибили знання щодо різноманітності флори та фауни
України;
·
познайомилися з історією створення карпатської вузькоколійки.
·
оформили колективний фото звіт;
·
опублікували статтю в шкільній газеті за результатами поїздки.
За покликом душі…
Мета:
·
виховання молоді в
патріотичному дусі на християнських засадах;
·
плекання духовності
Української Нації;
·
формування особистості на
засадах християнської моралі;
·
дослідження
історичних, культурних пам’яток України.
На сучасному етапі розбудови
українського громадянського суспільства нагальною постає потреба
виховувати дітей і молодь на таких морально-духовних цінностях, що сприятимуть
формуванню людини, яка буде жити за законами добра, справедливості, чесності,
гуманізму. Засвоєння практичних норм поведінки у повсякденному житті
треба проводити через організацію громадської діяльності школярів: участь у
благодійності, християнських святах, прощах, духовних мандрівках, суспільній
праці і ін. Діти повинні усвідомити, що Бог вимагає від них бути
активними, відкритими для світу, добрими, надійними, законослухняними,
працелюбними і порядними.
Одним
із засобів для формування норм християнської моралі є відвідання духовних
святинь України. Тому учні мали змогу побувати у Страдчі, Гошеві, Маняві,
Бориславі.
Серед великого
розмаїття християнських святинь, якими є багата українська земля, особливе
місце займає – Свята Страдецька Гора. Початки християнства на
згаданих теренах сягають ХІ століття,
коли тут почав діяти місцевий печерний монастир. Монастир проіснував тільки до 1243 року, поки одна із
монголо-татарських орд, що поверталася з військового походу до рідних сторін на
Схід спалила по дорозі додому цей монаший осідок і винищила біля 2000 людей,
дорослих і дітей, з числа мешканців навколишніх околиць, які тут переховувалися
в часі монгольського лихоліття. Мученицькою смертю
загинули і місцеві монахи, які надали людям притулок. За побожними переказами
на крики і плач невинно вбиваних русинів з неба зійшла Пресвята Богородиця і стала перед татарами зі
словами: «Не
руш! Стіна». Після тих трагічних подій пройшло вже
немало часу, але тут і надалі відчувається особлива опіка і присутність
небесної заступниці і покровительки – Матері Божої Нерушимої Стіни. Місцеву
гору від тоді люди почали називати Страдецькою, Мученицькою.
Греко-католицький
монастир Чину св. Василія Великого, який був побудований ще в 16 столітті, вважається
однією із найвеличніших релігійних та історико-архітектурних святинь Західної
України. Гошівський монастир славиться чудотворною іконою Богоматері. Статус
чудотворної вона отримала не випадково.
Історія цієї ікони сягає в далеке минуле, а саме бере
свій початок від 1704 - 1705 рр., коли шляхтич Шугай перебував у м. Олаві (
Польща ) і купив там дві копії чудотворної ікони Ченстоховської Матері Божої.
Одну копію він подарував своякові Журавлевичу, а другу залишив у себе. Одного
разу, коли горів дім Шугаїв, згоріло все, окрім ікони та стіни, на якій вона
висіла. Далі ікона потрапила в родину шляхтича Гошовського. І тут також сталося
чудо – ікона засяяла неземним світлом, з очей Матері Божої капали сльози.
Гошовський передав ікону в монастир, а митрополит Лев Шептицький проголосив її
чудотворною. Від того часу ікона Гошівської Богоматері прославилась багатьма
чудами та отримала назву «Цариця Карпат».
Борислав – невелике західноукраїнське
місто, свого часу уславлене Іваном Яковичем Франком. У місцевій церкві
святої Анни зберігається понад півтисячі мощів різних святих. Наразі
ж для загального огляду виставлено 500 реліквій, та найціннішою є мощівник,
де зібрані 54 реліквії, пов'язані із життям Ісуса Христа. Подібної
святині нема більше ніде у світі.
Найдавніший у Карпатах православний монастир Манявський скит
стоїть відразу за селом. Святе місце з цілющою, за повір’ями, джерельною водою
знаходиться у мальовничому карпатському міжгір'ї з оздоровлюючим мікрокліматом,
первісною дикою природою поблизу села Маняви. Цей древній монастир заснований у 1608 році, але бере свій початок від
1240 року. За колишнім
монастирським озерцем, у тісній гірській ущелині, у зворі, стоїть велетенський
горган із печерною нішею - Блаженний камінь. Саме тут, як розповідає легенда,
сімсот років тому оселилися два київські ченці-мандрівники.
Результати
·
збагачення
духовного світу учнів;
·
формування загальнолюдських духовних та моральних цінностей у школярів;
·
знайомство з
унікальними духовними та історичними пам`ятками України.
Мета:
·
формування
національної свідомості, а також почуття поваги до соціокультурних набутків;
·
стимулювання
участі учнів у суспільному житті, підвищення їхньої активності та
відповідальності;
·
формування
естетичних поглядів.
Школярі
відвідали місця, що пов’язані з дитинством і юністю Каменяра.
У Нагуєвичах
народився Іван Якович. Учні відвідали
меморіальний музей та батьківську хату Івана Франка, яка сьогодні виглядає так,
як її описував Франко у спогаді «Моя вітцівська хата»: «Моя батьківська хата
була під солом'яним стріхом, пошита китицями з житньої соломи. Вона була
збудована правдоподібно ще наприкінці XVIII ст. в часі першого оселення
Нагуївської Слободи, а мати мого вітця десь у 20 рр. XIX ст. купила її з усім
обійстям, з 12 прутами поля та усіма господарськими приладами. Звичаєм майже всіх
підгірських хат вона була орієнтована вікнами на полудень, мала дві обори…В
хаті було дві кімнати, долішня, де стояла глиняна піч, при ній припічок і
запічок».
Дрогобич – районний центр, давній центр
солеваріння, місто з давньою історією. Тут Франко вчився
у гімназії. Пережите і побачене у тоді невеликому містечку стало поштовхом для
написання багатьох творів Франка. Дрогобич - це також батьківщина Юрія
Дрогобича-Котермака, астронома, Бруно Шульца, письменника і художника
єврейського походження. У Дрогобичі збережена унікальна дерев’яна церква
святого Юрія з неповторними розписами на дереві.
Результати:
·
набутття
соціального досвіду щодо успадкування духовних надбань українського народу;
·
виховання
естетичних поглядів;
·
прищеплювання
і розвиток моральних почуттів, переконання і потреби поводити себе згідно з
моральними нормами, що діють у суспільстві;
·
опублікування
матеріалів щодо поїздки у шкільній газеті.