Перелік ключових компетентностей, визначений українськими педагогами
1. Уміння вчитись передбачає,
що:
- учень сам визначає мету діяльності або приймає учителеву;
- проявляє зацікавленість навчанням, докладає вольових зусиль;
- організовує свою працю для досягнення результату;
- відбирає або знаходить потрібні знання, способи для розв’зання задачі;
- виконує в певній послідовності сенсорні, розумові або практичні дії, прийоми, операції;
- усвідомлює свою діяльність і прагне її вдосконалити;
- має уміння й навички самоконтролю та самооцінки.
2. Соціальна компетентність передбачає такі здатності:
- аналізувати механізми функціонування соціальних інститутів суспільства, визначаючи в них власне місце, та проектувати стратегії свого життя з урахуванням інтересів і потреб різних соціальних груп;
- продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, виконувати різні ролі й функції в колективі проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;
- застосовувати технології трансформації та конструктивного розв’язання конфліктів, досягнення консенсусу, брати на себе відповідальність за прийняті рішення та їх виконання;
- спільно визначати цілі діяльності, планувати, розробляти й реалізувати соціальні проекти і стратегії індивідуальних та колективних дій;
- визначати мету комунікації, застосовувати ефективні стратегії спілкування залежно від ситуації, вміти емоційно налаштуватися на спілкування з іншим.
3. Загальнокультурна компетентність дозволяє особистості:
- аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення національної, європейської та світової науки і культури, орієнтуватися в культурному та духовному контекстах сучасного українського суспільства;
- застосовувати засоби й технології інтеркультурної взаємодії;
- знати рідну й іноземні мови, застосовувати навички мовлення та норми відповідної мовної культури, інтерактивно використовувати рідну й іноземні мови, символіку та тексти;
- застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на систему індивідуальних, національних і загальнолюдських цінностей, для розроблення й реалізації стратегій і моделей поведінки та кар’єри;
- опанувати моделі толерантної поведінки та стратегії конструктивної діяльності в умовах культурних, мовних, релігійних та інших відмінностей між народами, різноманітності світу й людської цивілізації.
4. Здоров’язберігаюча компетентність.
Життєві навички (компетентності, що
сприяють здоровому способові життя.
4.1. Життєві навички, що сприяють
фізичному здоров’ю:
4.1.1.
Навички раціонального харчування;
4.1.2.
Навички рухової активності;
4.1.3.
Санітарно-гігієнічні навички;
4.1.4.
Режим праці та відпочинку.
4.2. Життєві навички, що сприяють
соціальному здоров’ю:
4.2.1. Навички ефективного спілкування:
- уміння слухати;
- уміння чітко висловлювати свої думки;
- уміння відкрито виражати свої почуття, без тривоги та звинувачень;
- володіння невербальною мовою (жести, міміка, інтонація тощо);
- адекватна реакція на критику;
- уміння просити про послугу або допомогу.
4.2.2.
Навички співчуття:
- уміння розуміти почуття, потреби і проблеми інших людей; уміння висловити це розуміння;
- уміння зважити на почуття інших людей;
- уміння допомагати та підтримувати.
4.2.3.
Навички розв’язування
конфліктів:
- уміння розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтереси;
- уміння розв’язувати конфлікти поглядів на основі толерантності;
- уміння розв’язувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів.
4.2.4.
Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінацій:
- навички впевненої (адекватної) поведінки, зокрема й застережливих дій щодо ВІЛ-СНІДу;
- уміння розрізняти прояви дискримінації, зокрема щодо людей з особливими потребами, ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД;
- уміння обстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема й пов’язаних із залученням до куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин;
- уміння уникати небезпечних ситуацій і діяти при загрозі насилля.
4.2.5.
Навички спільної діяльності та співробітництва:
- уміння бути “членом команди”;
- уміння визнавати внесок інших у спільну роботу;
- уміння адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну діяльність.
4.3. Життєві навички, що сприяють
духовному та психічному здоров’ю:
4.3.1.
Самоусвідомлення та самооцінка:
- уміння усвідомлювати власну унікальність;
- позитивне ставлення до себе., інших людей, до життєвих перспектив;
- адекватна самооцінка: уміння реально оцінювати свої здібності й можливості, а також адекватно сприймати оцінки інших людей.
4.3.2.
Аналіз проблем і прийняття рішень:
- уміння визначати суть проблеми та причини її виникнення;
- здатність сформулювати декілька варіантів розв’язання проблеми;
- уміння передбачати наслідки кожного з варіантів для себе та інших людей;
- уміння оцінювати реальність кожного варіанта, враховуючи власні можливості та життєві обставини;
- здатність вибирати оптимальні рішення.
4.3.3.
Визначення життєвих цілей та програм:
Немає коментарів:
Дописати коментар